Kunstenaars Lony Wing Master Painter Bassermann  Gudrun Hahn  Friedemann Izaks Wim Llimos  Robert ** Etiernne Abeling Johan Alber V. Alms *. Ammerlaan Corry Andrea Pat Angelo Ballarin Appel Karel Arcimowicz Anna Armando * Armengol Emilio Banksy Graffiti/Street Art Bayer Herbert Bechtold Jeroen Belinfante Willy Beneny Tay Berg van den Siep Bernhard Vercruyce Bezombes Roger Bill Max Blankwaard Coen Bonaert J. Bonies Bob Boonstra (Trimbach) Anneke Bosman A.. Bout Rien Braat Pauline Brayer Yves Brood Herman Brouwer  A. # Buchholz Wolff Bucki Krystof Calder  Alexander Casamada Alberto Rafols Chagall Marc Challenger Micheal Chillida Eduardo Christo **** Christoforou John Claisse Geneviève Codron Jef Corneille Cobra Cremer Jan Dali Salvador DEATH NYC Graffiti/Street Art* Dijkers Ruud Dijkshoorn Peter Dijkstra Johan Dongen Kees van Doorn Jos van Dore ### Dreumel Jo van Dubbelman Maarten Dubuffet ## E.B. van Dulmen Krumpelman Efferen H. van Elst van der  Femmeke Engelman Martin Eversen Na Ex Libris Michael Jepkes Fairchild-Woodard Roy Fernand Jean Fernando Botero Ficner Stefan Flieger J. Fontein Jurjen Fort Ella Fred ** Frese Job Fuchs Ernst Furtsten Dieter Gauzyna Imela Gerritz Harrie Gieryszewski Ryszard Gijzen M. Giros Albert Godelieve  # Gruker x Gräsel Friedrich Gubbels Klaas Guinovart Josep Haas Frans de Haas Willibrord Hagen Espen Greger Hahn Bernd Hanneke # Hardy C.* Hartog Gertruud Hassel Ad van Hemsteede Bert Heyboer Anton Hiethaar Dorian Hoffmann Heinz Hofker Willem Gerard Honegger Gottfried Houps Bert Houwalt Barbara Innemée Hans Irizarry Marcos Irriguible Leo J.K. *** Jacquet Alain Jandova Ludrila Jansen Han Janssen Horst Jong de Ali Jongh Oene Romkes de Kalkowski Kazimierz Kissmer  Willi Klasen Peter Kleijwegt Pot R.W. Kok Simon Kokoschka  Oskar Konorska Anna Kooning Willem Koornstra Metten Kooten jr L.W. van Kop Ad van den Kostabi Mark Kostabi Paul Krake Willy Kreiter A. Kremer Eric Jan Krijger F. Kruider J.* König Rolf Laanstra B. Lammers Jean Olof Larsen Pat Lauro Roberto Leest van  Astrid Lichtenstein Roy Liégeois Jo Linnenkohl  A. & Livio Campanella Lodewijckx  François Lucassen Bertus Lys I Manart Leila Manen van  Jopie Manzano Acisclo Marsman Jean-Paul Mather A. Matinick Krystyna Matisse Henri Mehner Volker Middleton Sam Mikkers Jan Miro Joan Moes Tilly Mol Jochem Mondriaan Piet Morandini  Marcello Mulder H.* Mush Leo Nederlands  Keramiek Nicola de Maria Niebla Josep Nieboer Tidde H. Nitsch Hermann Nobbe Walter Ofkes F. Onbekende  Kunstenaar Owendonk M W Peeters Antoinette Peeters* Goedele Picasso Pablo Plewka-Schmidt Urszula Poeder Henk Pol S. van der Pol v.d. Lucas Ponc Joan Pools Grafiek Pools  Keramiek Puiggrós  Pere Ramaer Hanny Ravan Pari Remé Jorg Renoux Alain Rienks D. Rijke John de Ritchman Pablo* Rizzi James Robbe B. Roche  ***** Rogers Richard Rooymans Ron Ruoal Ubac Russische  Icoon Ryblinski J. Saint Phalle Niki de Salome Dick Schasfoort Ben Schildkamp-Peterse C. Schimpfosll Lorenz Schlote Wilhelm Scholten Luuk Schulz-Rumpold Volkmar Seyfert Joan Sheppard Fairey Sierhuis Jan Siks Ger Solombre Jean Spencer Spencer Steen Jan Stoel  Edith Stolk Joop Tangel Louis Tapies Antoni Taranczcwski P. Terwindt Robert Tessenow Anna Tigchelaar André Toebosch Eric Tol Koos van Toorop Jan* Tores  Tores Toscani Beb Tramecourt de Daniel Jerzy Troost J.A. Tsucay  N. Tur Costa Rafael Udo  Nils Uhlig Max Urselmann Ellen Vaart . vanHorck Hans Varat D. Verboven Wim Verdoes Mark Verheul Tibe Verhoeven Bernard Verhoog Aat Verhorck  Hans Vigud André Visser Carel Vliet Yvonne van der Voet Wilfred Vredegoor Hans Vrielink Nico Waart Angelien de Wachtmeester Gerrie Warhol Andy Warmt  Falko Wiegers Jan Wierik Jan te Wilde Joop de Wildevuur Maya Winkel Arien Witjens J.W.H. (Willem) Wittek A.M. Wolvecamp Theo Yokoi Tomoe Zandee M. Zijlstra Karel Zonneveld Hermanus J. van Zwaagstra Wladimir

Zoek filters

    Geen schilderijen beschikbaar.

Zoek filters

    Geen aquarel/tekeningen beschikbaar.

Zoek filters

    Geen sculpturen beschikbaar.

Zoek filters

  • r_27.JPG
    € 95,00

Biografie

r_97800px-Willem_de_Kooning_in_his_studio.jpg
 De werken van De Kooning worden gerekend tot het abstract expressionisme. Hij had zelf een hekel aan het begrip schilderstijl. Andere schilders in deze kunstbeweging, die in dezelfde tijd schilderden als De Kooning, waren Jackson PollockMark RothkoBarnett Newman en Clyfford Still. Vanaf ongeveer 1928 begon hij stillevens en figuren te schilderen die elementen van de Parijse School en Mexicaanse invloeden combineerden. Aan het begin van de jaren '30 begon hij te experimenteren met abstracte vormen - een grote tegenstelling met zijn latere werk. Dit vroege werk bevat sterke invloeden van Graham en Arshile Gorky en weerspiegelt de invloed die Pablo Picasso en de surrealist Joan Miró op deze jonge artiesten hadden. Na de Tweede Wereldoorlog begon hij te schilderen in de stijl van het abstract expressionisme. Later experimenteerde hij met andere stijlen. In ongeveer 1945 voegden de twee stromingen zich samen in “Pink Angels”.

Biografie[bewerken]

Willem de Kooning werd geboren in Rotterdam op 24 april 1904. Zijn ouders waren Leendert de Kooning en Cornelia Nobel. Ze scheidden toen hij ongeveer 5 jaar oud was en zijn moeder en stiefvader voedden hem op. In 1916 begon hij in de leer bij een decoratieatelier/schildersbedrijf en begon hij met een avondcursus aan de Rotterdamse Academie. Hier kreeg hij het vak met de paplepel ingegoten en werkte zich gestaag op. In 1920 ging hij werken voor een interieurontwerper van een groot warenhuis (het huidige Metz te Amsterdam). In 1926 ging hij als verstekeling op een boot naar de stad New York, en ging wonen in Hoboken in New Jersey, waar hij werkte als huisschilder. Vanwege zijn vakmanschap als decoratie- en huisschilder verdiende hij een goed inkomen. Het maken van kunst was toen nog een nevenactiviteit. In 1927 verhuisde hij naar een studio inManhattan en werd beïnvloed door de artiest, kunstkenner en kunstcriticus John D. Graham en de schilder Arshile Gorky. Gorky werd ook één van zijn beste vrienden.

In oktober 1935 begon hij te werken voor het Federal Art Project, een kunstproject van de overheid. Hij werkte voor dit programma, tot juli 1937 toen hij ontslag moest nemen omdat hij geen Amerikaans staatsburger was. Tijdens het project werkte hij aan een muurschildering onder mentorschap van Fernand Léger. Het project werd nooit voltooid omdat de opdrachtgever er afstand van nam nadat hij er achter was gekomen dat Léger (een communist) erbij betrokken was. Ondertussen had hij, na zijn brood te hebben verdiend in de vroege jaren van de Grote Depressie met commercieel werk, wel de kans gehad om zich volledig aan creatief werk te wijden.

Hij werkte zowel aan schilderijen als aan muurschilderingen, maar de muurschilderingen zijn nooit tot uitvoering gebracht. In 1938 maakte De Kooning, waarschijnlijk onder de invloed van Gorky, een serie verdrietige starende mannelijke figuren, zoals Two Men StandingMan, en Seated Figure (Classic Male). In die tijd maakte hij ook veelkleurige abstracte schilderijen zoals Landscape en Elegy. Deze combinatie van figuren en abstracties ging door tot in de jaren 40, met zijn geometrisch weergegeven Woman en Standing Man.

In 1946, toen hij te arm was om schildersverf te kopen, schakelde hij over op zwart-witte huishoudemailles om een serie grote abstracties te schilderen; van deze werken zijn Light in August (1946) en Black Friday (1948), grotendeels zwart met witte elementen, terwijl Zurich (1947) en Mailbox (1947-48) wit met zwart zijn. Willem de Kooning werd bij insiders beschouwd als een groot talent, maar werd ook getypeerd als iemand die zijn schilderijen niet kon afmaken. Gertrude Stein bezocht in die tijd zijn atelier en had interesse voor zijn werk, maar Willem de Kooning vond haar dermate arrogant dat dit op niets uitliep. Bij een volgend bezoek zorgde hij wel dat zijn schilderijen nog minder af waren. Na zijn eerste tentoonstelling ontstonden complexe, uitbundige abstracties, zoals Asheville (1948-49), Attic (1949), en Excavation (1950), die weer kleur bevatten en die met grote overtuigingskracht alle problemen van de vrije associatie oplosten waar hij zolang mee had gevochten.

In 1938 ontmoette hij Elaine Fried met wie hij in 1943 trouwde. Zij werd ook een bekend kunstenares. Vanaf de jaren '40 werd hij steeds meer geïdentificeerd met de Abstract Expressionistische stroming en hij werd één van de aanvoerders ervan in het midden van de jaren '50. Hij had in 1948 zijn eerste tentoonstelling met zijn zwart-witte emaille composities in de Charles Egan Gallery in New York. Hij gaf les aan het Black Mountain College met John CageBuckminster Fuller en Josef Albers in Noord-Carolina in 1948. In 1950-51 gaf hij les aan de Yale School of Art.

Volwassen werken[bewerken]

Vanaf 1950 schilderde hij alleen nog maar vrouwen, alhoewel hij voordien ook wel vrouwen had getekend. In de zomer van dat jaar begon hij aan Woman I, die veel verschillende vormen aannam voordat het in 1952 werd afgerond. In deze jaren maakte hij ook andere schilderijen van vrouwen. Een tentoonstelling van deze werken in 1953 deed stof opwaaien, omdat die figuratief waren, terwijl zijn collega's in het Abstract Expressionisme abstract werk produceerden. Ook in technisch opzicht waren er verschillen. Het met grove streken aangebrachte pigment en het coloriet dat het doek lijkt uit te braken, werken samen om de vrouw op te vatten als de verbeelding van de seksuele angst van de moderne man. Zijn Woman schilderijen (II - VI) zijn allen varianten op dit thema, net als Woman and Bicycle en Two Women in the Country.

Van 1955 leek hij echter zich te hebben gekeerd tot het symbolische aspect van vrouwen, zoals gesuggereerd wordt door de titel van zijn Woman as Landscape, waarin de figuur bijna wordt opgeslokt door de abstracte achtergrond. Hierna volgt een serie landschappen zoals Police GazetteGotham NewsBackyard on Tenth Street en Rosy-Fingered Dawn at Louse Point, die een evolutie weergeven van compositionele en kleurige complexiteit naar een breed geschilderde eenvoud. In die tijd maakte hij zijn kunst zodanig te gelde dat hij de armoede definitief achter zich kon laten.

In ongeveer 1963 verhuisde De Kooning naar East Hampton, Long Island en schilderde hij opnieuw vrouwen in schilderijen als Pastorale en Clam Diggers. Deze schilderijen waren opnieuw controversieel. In deze werken, die werden beschreven als een satirische aanval op de vrouwelijke anatomie, schilderde De Kooning op een vloeiende, glibberige manier die aansloot op het delicate onderwerp. De terugkeer naar het onderwerp vrouwen werd hem niet in dank afgenomen door de kunstcritici.

Volg ons op Social Media