Kunstenaars Lony Wing Master Painter Bassermann  Gudrun Hahn  Friedemann Izaks Wim Llimos  Robert ** Etiernne Abeling Johan Alber V. Alms *. Ammerlaan Corry Andrea Pat Angelo Ballarin Appel Karel Arcimowicz Anna Armando * Armengol Emilio Banksy Graffiti/Street Art Bayer Herbert Bechtold Jeroen Belinfante Willy Beneny Tay Berg van den Siep Bernhard Vercruyce Bezombes Roger Bill Max Blankwaard Coen Bonaert J. Bonies Bob Boonstra (Trimbach) Anneke Bosman A.. Bout Rien Braat Pauline Brayer Yves Brood Herman Brouwer  A. # Buchholz Wolff Bucki Krystof Calder  Alexander Casamada Alberto Rafols Chagall Marc Challenger Micheal Chillida Eduardo Christo **** Christoforou John Claisse Geneviève Codron Jef Corneille Cobra Cremer Jan Dali Salvador DEATH NYC Graffiti/Street Art* Dijkers Ruud Dijkshoorn Peter Dijkstra Johan Dongen Kees van Doorn Jos van Dore ### Dreumel Jo van Dubbelman Maarten Dubuffet ## E.B. van Dulmen Krumpelman Efferen H. van Elst van der  Femmeke Engelman Martin Eversen Na Ex Libris Michael Jepkes Fairchild-Woodard Roy Fernand Jean Fernando Botero Ficner Stefan Flieger J. Fontein Jurjen Fort Ella Fred ** Frese Job Fuchs Ernst Furtsten Dieter Gauzyna Imela Gerritz Harrie Gieryszewski Ryszard Gijzen M. Giros Albert Godelieve  # Gruker x Gräsel Friedrich Gubbels Klaas Guinovart Josep Haas Frans de Haas Willibrord Hagen Espen Greger Hahn Bernd Hanneke # Hardy C.* Hartog Gertruud Hassel Ad van Hemsteede Bert Heyboer Anton Hiethaar Dorian Hoffmann Heinz Hofker Willem Gerard Honegger Gottfried Houps Bert Houwalt Barbara Innemée Hans Irizarry Marcos Irriguible Leo J.K. *** Jacquet Alain Jandova Ludrila Jansen Han Janssen Horst Jong de Ali Jongh Oene Romkes de Kalkowski Kazimierz Kissmer  Willi Klasen Peter Kleijwegt Pot R.W. Kok Simon Kokoschka  Oskar Konorska Anna Kooning Willem Koornstra Metten Kooten jr L.W. van Kop Ad van den Kostabi Mark Kostabi Paul Krake Willy Kreiter A. Kremer Eric Jan Krijger F. Kruider J.* König Rolf Laanstra B. Lammers Jean Olof Larsen Pat Lauro Roberto Leest van  Astrid Lichtenstein Roy Liégeois Jo Linnenkohl  A. & Livio Campanella Lodewijckx  François Lucassen Bertus Lys I Manart Leila Manen van  Jopie Manzano Acisclo Marsman Jean-Paul Mather A. Matinick Krystyna Matisse Henri Mehner Volker Middleton Sam Mikkers Jan Miro Joan Moes Tilly Mol Jochem Mondriaan Piet Morandini  Marcello Mulder H.* Mush Leo Nederlands  Keramiek Nicola de Maria Niebla Josep Nieboer Tidde H. Nitsch Hermann Nobbe Walter Ofkes F. Onbekende  Kunstenaar Owendonk M W Peeters Antoinette Peeters* Goedele Picasso Pablo Plewka-Schmidt Urszula Poeder Henk Pol S. van der Pol v.d. Lucas Ponc Joan Pools Grafiek Pools  Keramiek Puiggrós  Pere Ramaer Hanny Ravan Pari Remé Jorg Renoux Alain Rienks D. Rijke John de Ritchman Pablo* Rizzi James Robbe B. Roche  ***** Rogers Richard Rooymans Ron Ruoal Ubac Russische  Icoon Ryblinski J. Saint Phalle Niki de Salome Dick Schasfoort Ben Schildkamp-Peterse C. Schimpfosll Lorenz Schlote Wilhelm Scholten Luuk Schulz-Rumpold Volkmar Seyfert Joan Sheppard Fairey Sierhuis Jan Siks Ger Solombre Jean Spencer Spencer Steen Jan Stoel  Edith Stolk Joop Tangel Louis Tapies Antoni Taranczcwski P. Terwindt Robert Tessenow Anna Tigchelaar André Toebosch Eric Tol Koos van Toorop Jan* Tores  Tores Toscani Beb Tramecourt de Daniel Jerzy Troost J.A. Tsucay  N. Tur Costa Rafael Udo  Nils Uhlig Max Urselmann Ellen Vaart . vanHorck Hans Varat D. Verboven Wim Verdoes Mark Verheul Tibe Verhoeven Bernard Verhoog Aat Verhorck  Hans Vigud André Visser Carel Vliet Yvonne van der Voet Wilfred Vredegoor Hans Vrielink Nico Waart Angelien de Wachtmeester Gerrie Warhol Andy Warmt  Falko Wiegers Jan Wierik Jan te Wilde Joop de Wildevuur Maya Winkel Arien Witjens J.W.H. (Willem) Wittek A.M. Wolvecamp Theo Yokoi Tomoe Zandee M. Zijlstra Karel Zonneveld Hermanus J. van Zwaagstra Wladimir

Zoek filters

    Geen schilderijen beschikbaar.

Zoek filters

    Geen aquarel/tekeningen beschikbaar.

Zoek filters

    Geen sculpturen beschikbaar.

Zoek filters

    Geen grafiek beschikbaar.

Biografie

 

Naam: Hofker, Willem Gerard
Geboren: 2 Mei 1902
Geboorteplaats:Den Haag
Gestorven:

Naam: Hofker, Willem Gerard
Geboren: 2 Mei 1902
Geboortepla

Naam: Hofker, Willem Gerard


Zelfportret 1935

Naam: Hofker, Willem Gerard
Geboren: 2 Mei 1902
Geboorteplaats:Den Haag
Gestorven:30 April 1981
Plaats van overlijden:Amsterdam

Levensloop

Willem Gerard Hofker werd op 2 Mei 1902 geboren te Den Haag, als zoon van Gerrit Jan Hofker, ambtenaar bij de PTT.

Zijn vader was een tijdlang medewerker van De Nieuwe Gids en bevriend met leden van de beweging der Tachtigers. Zijn zoon vernoemde hij naar de schilder Willem Witsen.

Willem Hofker ging eerst naar de Haagse academie en later op zijn 14de naar de Rijksacademie voor Beeldende Kunsten in Amsterdam. Hij werd ook onderricht door Willem Witsen en Issac Israel die vrienden waren van zijn vader, een amateur artiest en schrijver, lid van de literaire beweging 'de beweging van Tachtig'. In 1927 won Willem Hofker de 2de prijs op de Prix de Rome. In 1930 trouwde hij met Maria Rueter, eveneens een schilder, dochter van Georg Rueter, de schilder en lector aan de Rijksacademie voor Beeldende Kunsten te Amsterdam.

In de jaren twintig heeft Hofker een aantal monumentaal-decoratieve opdrachten uitgevoerd, onder andere voor de Koninklijke Nederlandsche Stoomvaart Maatschappij, waarvoor hij enkele wandschilderingen in schepen maakte. Hiervan is weinig bewaard gebleven. Hofkers reputatie als portretschilder was dermate groot, dat hij in 1936 de opdracht kreeg een portret van koningin Wilhelmina te schilderen voor het hoofdkantoor van de Koninklijke Pakketvaart Maatschappij (KPM) in Batavia.

In 1938 begeleidde het echtpaar het schilderij naar Nederlands-Indie en maakte aansluitend een reis door de kolonie. Tijdens deze reis maakten ze tekeningen en schilderijen van Indonesische onderwerpen die de KPM zou kunnen reproduceren en gebruiken.

De Hofkers vestigden zich op Bali waar Willem zeer populaire tekeningen maakte van Balinese landschappen en danseressen. De Hofkers socialiseerden met vele schilders waaronder Spies, Strasser, Meyer en hun goede vriend Rudolf Bonnet. In 1940 verhuisde het paar naar Ubud. In de periode tussen 1938 tot 1944 werd het meeste van Hofker's werk in Indonesie gemaakt. Zijn werkstukken waren verfijnd en vloeiend, zowel als poetisch. Op Bali schilderde hij voornamelijk tempels en het religieuze leven van op eiland en concentreerde hij zich op de mensen van Bali. Vele van zijn schilderstukken worden in Ubud in ARMA en het Neka Museum tentoongesteld.

In de Tweede Wereldoorlog waren Hofker en zijn vriend Bonnet gedwongen om bij de KNIL in Surabaya in dienst te treden, waarop zijn vrouw en hij in 1943 in verschillende kampen werden geinterneerd, hij in Tana Toraja, op midden Celebes, door de Japanse bezetter. Gedurende deze periode raakten de meeste schilderijen en schetsen van Maria Hofker verloren. Zij wilden zich aan het einde van de oorlog niet aansluiten bij de Indonesische nationalisten en keerden daarom terug naar Nederland.

Teruggekomen in Nederland, in 1946, brak een moeilijke periode aan voor de Hofkers. Het artistieke klimaat was inmiddels volkomen veranderd. Het figuratieve werk van Willem vond nog nauwelijks erkenning onder collega's. Wel kwamen de portretopdrachten alweer spoedig binnen. In totaal heeft Willem Hofker rond de 800 portretten geschilderd voor particulieren en voor instellingen, waaronder universiteiten en banken. Zo ook het portret uit 1970 van Herman van den Wall Bake, president-directeur van de ABN. Willem Hofker specialiseerde zich ook in met krijt getekende Amsterdamse stadsgezichten waar hij zich voornamelijk toelegde op architectuur; 'portretten' van huizen en steden. Deze Amsterdamse tekeningen zijn in drie boeken gebundeld. Het Balinese werk verscheen onder de titel: 'Bali gezien door Willem Hofker' (1978). In Nederland heeft Willem Hofker nog steeds de mensen en landschappen van Bali op papier en doek vastgelegd.

Tijdens zijn latere leven heeft Willem Hofker veel gedoceerd en mede door de uitgaven van zijn tekeningen nam zijn bekendheid weer toe. Op dit moment zijn zijn Balinese landschappen en danseressen zeer geliefd. En ook internationaal trekken de werken uit Hofkers Balinese periode de laatste jaren veel belangstelling. Willem Hofker woonde in de Zomerdijkstraat te Amsterdam van 1934 tot 1938 en van 1946 tot 1967.

Willem Gerard Hofker overleed te Amsterdam op 30 April 1981.


Geboren: 2 Mei 1902
Geboorteplaats:Den Haag
Gestorven:30 April 1981
Plaats van overlijden:Amsterdam

Levensloop

Willem Gerard Hofker werd op 2 Mei 1902 geboren te Den Haag, als zoon van Gerrit Jan Hofker, ambtenaar bij de PTT.

Zijn vader was een tijdlang medewerker van De Nieuwe Gids en bevriend met leden van de beweging der Tachtigers. Zijn zoon vernoemde hij naar de schilder Willem Witsen.

Willem Hofker ging eerst naar de Haagse academie en later op zijn 14de naar de Rijksacademie voor Beeldende Kunsten in Amsterdam. Hij werd ook onderricht door Willem Witsen en Issac Israel die vrienden waren van zijn vader, een amateur artiest en schrijver, lid van de literaire beweging 'de beweging van Tachtig'. In 1927 won Willem Hofker de 2de prijs op de Prix de Rome. In 1930 trouwde hij met Maria Rueter, eveneens een schilder, dochter van Georg Rueter, de schilder en lector aan de Rijksacademie voor Beeldende Kunsten te Amsterdam.

In de jaren twintig heeft Hofker een aantal monumentaal-decoratieve opdrachten uitgevoerd, onder andere voor de Koninklijke Nederlandsche Stoomvaart Maatschappij, waarvoor hij enkele wandschilderingen in schepen maakte. Hiervan is weinig bewaard gebleven. Hofkers reputatie als portretschilder was dermate groot, dat hij in 1936 de opdracht kreeg een portret van koningin Wilhelmina te schilderen voor het hoofdkantoor van de Koninklijke Pakketvaart Maatschappij (KPM) in Batavia.

In 1938 begeleidde het echtpaar het schilderij naar Nederlands-Indie en maakte aansluitend een reis door de kolonie. Tijdens deze reis maakten ze tekeningen en schilderijen van Indonesische onderwerpen die de KPM zou kunnen reproduceren en gebruiken.

De Hofkers vestigden zich op Bali waar Willem zeer populaire tekeningen maakte van Balinese landschappen en danseressen. De Hofkers socialiseerden met vele schilders waaronder Spies, Strasser, Meyer en hun goede vriend Rudolf Bonnet. In 1940 verhuisde het paar naar Ubud. In de periode tussen 1938 tot 1944 werd het meeste van Hofker's werk in Indonesie gemaakt. Zijn werkstukken waren verfijnd en vloeiend, zowel als poetisch. Op Bali schilderde hij voornamelijk tempels en het religieuze leven van op eiland en concentreerde hij zich op de mensen van Bali. Vele van zijn schilderstukken worden in Ubud in ARMA en het Neka Museum tentoongesteld.

In de Tweede Wereldoorlog waren Hofker en zijn vriend Bonnet gedwongen om bij de KNIL in Surabaya in dienst te treden, waarop zijn vrouw en hij in 1943 in verschillende kampen werden geinterneerd, hij in Tana Toraja, op midden Celebes, door de Japanse bezetter. Gedurende deze periode raakten de meeste schilderijen en schetsen van Maria Hofker verloren. Zij wilden zich aan het einde van de oorlog niet aansluiten bij de Indonesische nationalisten en keerden daarom terug naar Nederland.

Teruggekomen in Nederland, in 1946, brak een moeilijke periode aan voor de Hofkers. Het artistieke klimaat was inmiddels volkomen veranderd. Het figuratieve werk van Willem vond nog nauwelijks erkenning onder collega's. Wel kwamen de portretopdrachten alweer spoedig binnen. In totaal heeft Willem Hofker rond de 800 portretten geschilderd voor particulieren en voor instellingen, waaronder universiteiten en banken. Zo ook het portret uit 1970 van Herman van den Wall Bake, president-directeur van de ABN. Willem Hofker specialiseerde zich ook in met krijt getekende Amsterdamse stadsgezichten waar hij zich voornamelijk toelegde op architectuur; 'portretten' van huizen en steden. Deze Amsterdamse tekeningen zijn in drie boeken gebundeld. Het Balinese werk verscheen onder de titel: 'Bali gezien door Willem Hofker' (1978). In Nederland heeft Willem Hofker nog steeds de mensen en landschappen van Bali op papier en doek vastgelegd.

Tijdens zijn latere leven heeft Willem Hofker veel gedoceerd en mede door de uitgaven van zijn tekeningen nam zijn bekendheid weer toe. Op dit moment zijn zijn Balinese landschappen en danseressen zeer geliefd. En ook internationaal trekken de werken uit Hofkers Balinese periode de laatste jaren veel belangstelling. Willem Hofker woonde in de Zomerdijkstraat te Amsterdam van 1934 tot 1938 en van 1946 tot 1967.

Willem Gerard Hofker overleed te Amsterdam op 30 April 1981.

ats:Den Haag
Gestorven:30 April 1981
Plaats van overlijden:Amsterdam

Levensloop

Willem Gerard Hofker werd op 2 Mei 1902 geboren te Den Haag, als zoon van Gerrit Jan Hofker, ambtenaar bij de PTT.

Zijn vader was een tijdlang medewerker van De Nieuwe Gids en bevriend met leden van de beweging der Tachtigers. Zijn zoon vernoemde hij naar de schilder Willem Witsen.

Willem Hofker ging eerst naar de Haagse academie en later op zijn 14de naar de Rijksacademie voor Beeldende Kunsten in Amsterdam. Hij werd ook onderricht door Willem Witsen en Issac Israel die vrienden waren van zijn vader, een amateur artiest en schrijver, lid van de literaire beweging 'de beweging van Tachtig'. In 1927 won Willem Hofker de 2de prijs op de Prix de Rome. In 1930 trouwde hij met Maria Rueter, eveneens een schilder, dochter van Georg Rueter, de schilder en lector aan de Rijksacademie voor Beeldende Kunsten te Amsterdam.

In de jaren twintig heeft Hofker een aantal monumentaal-decoratieve opdrachten uitgevoerd, onder andere voor de Koninklijke Nederlandsche Stoomvaart Maatschappij, waarvoor hij enkele wandschilderingen in schepen maakte. Hiervan is weinig bewaard gebleven. Hofkers reputatie als portretschilder was dermate groot, dat hij in 1936 de opdracht kreeg een portret van koningin Wilhelmina te schilderen voor het hoofdkantoor van de Koninklijke Pakketvaart Maatschappij (KPM) in Batavia.

In 1938 begeleidde het echtpaar het schilderij naar Nederlands-Indie en maakte aansluitend een reis door de kolonie. Tijdens deze reis maakten ze tekeningen en schilderijen van Indonesische onderwerpen die de KPM zou kunnen reproduceren en gebruiken.

De Hofkers vestigden zich op Bali waar Willem zeer populaire tekeningen maakte van Balinese landschappen en danseressen. De Hofkers socialiseerden met vele schilders waaronder Spies, Strasser, Meyer en hun goede vriend Rudolf Bonnet. In 1940 verhuisde het paar naar Ubud. In de periode tussen 1938 tot 1944 werd het meeste van Hofker's werk in Indonesie gemaakt. Zijn werkstukken waren verfijnd en vloeiend, zowel als poetisch. Op Bali schilderde hij voornamelijk tempels en het religieuze leven van op eiland en concentreerde hij zich op de mensen van Bali. Vele van zijn schilderstukken worden in Ubud in ARMA en het Neka Museum tentoongesteld.

In de Tweede Wereldoorlog waren Hofker en zijn vriend Bonnet gedwongen om bij de KNIL in Surabaya in dienst te treden, waarop zijn vrouw en hij in 1943 in verschillende kampen werden geinterneerd, hij in Tana Toraja, op midden Celebes, door de Japanse bezetter. Gedurende deze periode raakten de meeste schilderijen en schetsen van Maria Hofker verloren. Zij wilden zich aan het einde van de oorlog niet aansluiten bij de Indonesische nationalisten en keerden daarom terug naar Nederland.

Teruggekomen in Nederland, in 1946, brak een moeilijke periode aan voor de Hofkers. Het artistieke klimaat was inmiddels volkomen veranderd. Het figuratieve werk van Willem vond nog nauwelijks erkenning onder collega's. Wel kwamen de portretopdrachten alweer spoedig binnen. In totaal heeft Willem Hofker rond de 800 portretten geschilderd voor particulieren en voor instellingen, waaronder universiteiten en banken. Zo ook het portret uit 1970 van Herman van den Wall Bake, president-directeur van de ABN. Willem Hofker specialiseerde zich ook in met krijt getekende Amsterdamse stadsgezichten waar hij zich voornamelijk toelegde op architectuur; 'portretten' van huizen en steden. Deze Amsterdamse tekeningen zijn in drie boeken gebundeld. Het Balinese werk verscheen onder de titel: 'Bali gezien door Willem Hofker' (1978). In Nederland heeft Willem Hofker nog steeds de mensen en landschappen van Bali op papier en doek vastgelegd.

Tijdens zijn latere leven heeft Willem Hofker veel gedoceerd en mede door de uitgaven van zijn tekeningen nam zijn bekendheid weer toe. Op dit moment zijn zijn Balinese landschappen en danseressen zeer geliefd. En ook internationaal trekken de werken uit Hofkers Balinese periode de laatste jaren veel belangstelling. Willem Hofker woonde in de Zomerdijkstraat te Amsterdam van 1934 tot 1938 en van 1946 tot 1967.

Willem Gerard Hofker overleed te Amsterdam op 30 April 1981.

Naam: Hofker, Willem Gerard
Geboren: 2 Mei 1902
Geboorteplaats:Den Haag
Gestorven:30 April 1981
Plaats van overlijden:Amsterdam

Levensloop

Willem Gerard Hofker werd op 2 Mei 1902 geboren te Den Haag, als zoon van Gerrit Jan Hofker, ambtenaar bij de PTT.

Zijn vader was een tijdlang medewerker van De Nieuwe Gids en bevriend met leden van de beweging der Tachtigers. Zijn zoon vernoemde hij naar de schilder Willem Witsen.

Willem Hofker ging eerst naar de Haagse academie en later op zijn 14de naar de Rijksacademie voor Beeldende Kunsten in Amsterdam. Hij werd ook onderricht door Willem Witsen en Issac Israel die vrienden waren van zijn vader, een amateur artiest en schrijver, lid van de literaire beweging 'de beweging van Tachtig'. In 1927 won Willem Hofker de 2de prijs op de Prix de Rome. In 1930 trouwde hij met Maria Rueter, eveneens een schilder, dochter van Georg Rueter, de schilder en lector aan de Rijksacademie voor Beeldende Kunsten te Amsterdam.

In de jaren twintig heeft Hofker een aantal monumentaal-decoratieve opdrachten uitgevoerd, onder andere voor de Koninklijke Nederlandsche Stoomvaart Maatschappij, waarvoor hij enkele wandschilderingen in schepen maakte. Hiervan is weinig bewaard gebleven. Hofkers reputatie als portretschilder was dermate groot, dat hij in 1936 de opdracht kreeg een portret van koningin Wilhelmina te schilderen voor het hoofdkantoor van de Koninklijke Pakketvaart Maatschappij (KPM) in Batavia.

In 1938 begeleidde het echtpaar het schilderij naar Nederlands-Indie en maakte aansluitend een reis door de kolonie. Tijdens deze reis maakten ze tekeningen en schilderijen van Indonesische onderwerpen die de KPM zou kunnen reproduceren en gebruiken.

De Hofkers vestigden zich op Bali waar Willem zeer populaire tekeningen maakte van Balinese landschappen en danseressen. De Hofkers socialiseerden met vele schilders waaronder Spies, Strasser, Meyer en hun goede vriend Rudolf Bonnet. In 1940 verhuisde het paar naar Ubud. In de periode tussen 1938 tot 1944 werd het meeste van Hofker's werk in Indonesie gemaakt. Zijn werkstukken waren verfijnd en vloeiend, zowel als poetisch. Op Bali schilderde hij voornamelijk tempels en het religieuze leven van op eiland en concentreerde hij zich op de mensen van Bali. Vele van zijn schilderstukken worden in Ubud in ARMA en het Neka Museum tentoongesteld.

In de Tweede Wereldoorlog waren Hofker en zijn vriend Bonnet gedwongen om bij de KNIL in Surabaya in dienst te treden, waarop zijn vrouw en hij in 1943 in verschillende kampen werden geinterneerd, hij in Tana Toraja, op midden Celebes, door de Japanse bezetter. Gedurende deze periode raakten de meeste schilderijen en schetsen van Maria Hofker verloren. Zij wilden zich aan het einde van de oorlog niet aansluiten bij de Indonesische nationalisten en keerden daarom terug naar Nederland.

Teruggekomen in Nederland, in 1946, brak een moeilijke periode aan voor de Hofkers. Het artistieke klimaat was inmiddels volkomen veranderd. Het figuratieve werk van Willem vond nog nauwelijks erkenning onder collega's. Wel kwamen de portretopdrachten alweer spoedig binnen. In totaal heeft Willem Hofker rond de 800 portretten geschilderd voor particulieren en voor instellingen, waaronder universiteiten en banken. Zo ook het portret uit 1970 van Herman van den Wall Bake, president-directeur van de ABN. Willem Hofker specialiseerde zich ook in met krijt getekende Amsterdamse stadsgezichten waar hij zich voornamelijk toelegde op architectuur; 'portretten' van huizen en steden. Deze Amsterdamse tekeningen zijn in drie boeken gebundeld. Het Balinese werk verscheen onder de titel: 'Bali gezien door Willem Hofker' (1978). In Nederland heeft Willem Hofker nog steeds de mensen en landschappen van Bali op papier en doek vastgelegd.

Tijdens zijn latere leven heeft Willem Hofker veel gedoceerd en mede door de uitgaven van zijn tekeningen nam zijn bekendheid weer toe. Op dit moment zijn zijn Balinese landschappen en danseressen zeer geliefd. En ook internationaal trekken de werken uit Hofkers Balinese periode de laatste jaren veel belangstelling. Willem Hofker woonde in de Zomerdijkstraat te Amsterdam van 1934 tot 1938 en van 1946 tot 1967.

Willem Gerard Hofker overleed te Amsterdam op 30 April 1981.

30 April 1981
Plaats van overlijden:Amsterdam

Levensloop

Willem Gerard Hofker werd op 2 Mei 1902 geboren te Den Haag, als zoon van Gerrit Jan Hofker, ambtenaar bij de PTT.

Zijn vader was een tijdlang medewerker van De Nieuwe Gids en bevriend met leden van de beweging der Tachtigers. Zijn zoon vernoemde hij naar de schilder Willem Witsen.

Willem Hofker ging eerst naar de Haagse academie en later op zijn 14de naar de Rijksacademie voor Beeldende Kunsten in Amsterdam. Hij werd ook onderricht door Willem Witsen en Issac Israel die vrienden waren van zijn vader, een amateur artiest en schrijver, lid van de literaire beweging 'de beweging van Tachtig'. In 1927 won Willem Hofker de 2de prijs op de Prix de Rome. In 1930 trouwde hij met Maria Rueter, eveneens een schilder, dochter van Georg Rueter, de schilder en lector aan de Rijksacademie voor Beeldende Kunsten te Amsterdam.

In de jaren twintig heeft Hofker een aantal monumentaal-decoratieve opdrachten uitgevoerd, onder andere voor de Koninklijke Nederlandsche Stoomvaart Maatschappij, waarvoor hij enkele wandschilderingen in schepen maakte. Hiervan is weinig bewaard gebleven. Hofkers reputatie als portretschilder was dermate groot, dat hij in 1936 de opdracht kreeg een portret van koningin Wilhelmina te schilderen voor het hoofdkantoor van de Koninklijke Pakketvaart Maatschappij (KPM) in Batavia.

In 1938 begeleidde het echtpaar het schilderij naar Nederlands-Indie en maakte aansluitend een reis door de kolonie. Tijdens deze reis maakten ze tekeningen en schilderijen van Indonesische onderwerpen die de KPM zou kunnen reproduceren en gebruiken.

De Hofkers vestigden zich op Bali waar Willem zeer populaire tekeningen maakte van Balinese landschappen en danseressen. De Hofkers socialiseerden met vele schilders waaronder Spies, Strasser, Meyer en hun goede vriend Rudolf Bonnet. In 1940 verhuisde het paar naar Ubud. In de periode tussen 1938 tot 1944 werd het meeste van Hofker's werk in Indonesie gemaakt. Zijn werkstukken waren verfijnd en vloeiend, zowel als poetisch. Op Bali schilderde hij voornamelijk tempels en het religieuze leven van op eiland en concentreerde hij zich op de mensen van Bali. Vele van zijn schilderstukken worden in Ubud in ARMA en het Neka Museum tentoongesteld.

In de Tweede Wereldoorlog waren Hofker en zijn vriend Bonnet gedwongen om bij de KNIL in Surabaya in dienst te treden, waarop zijn vrouw en hij in 1943 in verschillende kampen werden geinterneerd, hij in Tana Toraja, op midden Celebes, door de Japanse bezetter. Gedurende deze periode raakten de meeste schilderijen en schetsen van Maria Hofker verloren. Zij wilden zich aan het einde van de oorlog niet aansluiten bij de Indonesische nationalisten en keerden daarom terug naar Nederland.

Teruggekomen in Nederland, in 1946, brak een moeilijke periode aan voor de Hofkers. Het artistieke klimaat was inmiddels volkomen veranderd. Het figuratieve werk van Willem vond nog nauwelijks erkenning onder collega's. Wel kwamen de portretopdrachten alweer spoedig binnen. In totaal heeft Willem Hofker rond de 800 portretten geschilderd voor particulieren en voor instellingen, waaronder universiteiten en banken. Zo ook het portret uit 1970 van Herman van den Wall Bake, president-directeur van de ABN. Willem Hofker specialiseerde zich ook in met krijt getekende Amsterdamse stadsgezichten waar hij zich voornamelijk toelegde op architectuur; 'portretten' van huizen en steden. Deze Amsterdamse tekeningen zijn in drie boeken gebundeld. Het Balinese werk verscheen onder de titel: 'Bali gezien door Willem Hofker' (1978). In Nederland heeft Willem Hofker nog steeds de mensen en landschappen van Bali op papier en doek vastgelegd.

Tijdens zijn latere leven heeft Willem Hofker veel gedoceerd en mede door de uitgaven van zijn tekeningen nam zijn bekendheid weer toe. Op dit moment zijn zijn Balinese landschappen en danseressen zeer geliefd. En ook internationaal trekken de werken uit Hofkers Balinese periode de laatste jaren veel belangstelling. Willem Hofker woonde in de Zomerdijkstraat te Amsterdam van 1934 tot 1938 en van 1946 tot 1967.

Willem Gerard Hofker overleed te Amsterdam op 30 April 1981.

Meer info

 

Selfportrait 1935

Name: Hofker, Willem Gerard
Born: 2 Mei 1902
Place of Birth:Den Haag
Died:30 April 1981
Place of Death:Amsterdam

Biography

Willem Gerard Hofker was born on 2nd May 1902 in The Hague, the Netherlands, as a son of Gerrit Jan Hofker, public servant with the Postal Services.

For a while his father was a co-worker of De Nieuwe Gids and befriended members of the Eighties movement. He named his son after the painter Willem Witsen.

Willem Hofker firstly attended the Haagse Academie and later, at age 14, attended the Rijksacademie voor Beeldende Kunsten in Amsterdam. He was also educated by Willem Witsen and Isaac Israel who were friends of his father, an amateur artist and writer, member of the literary movement 'de beweging van Tachtig'. In 1927 Willem Hofker won the 2nd price at the Prix de Rome. In 1930 he married Maria Rueter, also a painter, daughter of Georg Rueter, painter and lector at the Rijksacademie voor Beeldende Kunsten in Amsterdam.

In the twenties Hofker concluded a number of monumental-decorative assignments, amongst others for the Koninklijke Nederlandsche Stoomvaart Maatschappij (KNSM), for whom he made a few mural paintings on ships. Little is left of these assignments. Hofkers reputation as a portrait painter was such, that he received the assignment in 1936 to paint a portrait of queen Wilhelmina for the head office of the Koninklijke Pakketvaart Maatschappij (KPM) in Batavia, the former Dutch colonies in East-Indies.

In 1938 the couple accompanied the painting to the Dutch East-Indies and concluded with a trip through the colonies. During this trip they made drawings and paintings of Indonesian subjects which could be reproduced and used by the KPM.

The Hofker couple settled in Bali where Willem made popular drawings of Balinese landscapes and dancers. The Hofkers socialized with many painters, amongst other Spies, Strasser, Meyer and their good friend Rudolf Bonnet. In 1940 the couple moved to Ubud. In the period between 1938 to 1944 most of Hofker's work in Indonesia was made. His art pieces were refined and flowing, as well as poetic. In Bali he mainly painted temples and religious life on the island and he concentrated on the people of Bali. Many of his paintings are exhibited in Ubud in ARMA and the Neka Museum.

In the Second World War Hofker and his friend Bonnet were forced by the KNIL (Royal Dutch East-Indies Army) in Surabaya to join the services, upon which his wife and he were interned, by the Japanese occupier, in different camps in 1943, he himself in Tana Toraja, in central Celebes (Sulawesi). During this period most of the sketches of Maria Hofker were lost. At the end of the war the couple did not want to join the Indonesian nationalists and returned to the Netherlands.

Back in the Netherlands, in 1946, a difficult period arose for the Hofkers. The artistic climate had meanwhile changed entirely. The figurative work of Willem hardly found any recognition among colleagues. Fortunately portrait assignments started coming in quickly. In all Willem Hofker has painted approximately 800 portraits for individuals and for organizations, amongst which universities and banks. Including, in 1970, the portrait of Herman van den Wall Bake, president-director of the Algemene Bank Nederland (ABN). Willem Hofker also specialized in crayon drawings of city scapes of Amsterdam, where he mainly focused on architecture, 'portraits' of houses and cities. These Amsterdam drawings were bundled in three books. The Balinese collection appeared under the title 'Bali as seen by Willem Hofker' (1978). In the Netherlands Willem Hofker still recorded people and landscapes of Bali on paper and canvas.

During the latter part of his life Willem Hofker has lectured much and also through the publishing of his drawings his reputation increased again. At this moment his Balinese landscapes and dancers are very much in demand. And also internationally the creations from Hofkers Balinese period in the last few years draw much attention. Willem Hofker lived in the Zomerdijkstraat in Amsterdam from 1934 to 1938 and from 1946 to 1967.

Willem Gerard Hofker died in Amsterdam on 30th April 1981.

Volg ons op Social Media